De rol van linkbuilding in zoekmachineoptimalisatie (SEO)

Linkbuilding is een belangrijk, maar zeer complex, onderdeel van SEO. Het gaat hierbij niet zozeer om het toevoegen van de juiste termen op je eigen website, maar om hoe je vanuit andere websites laat linken naar jouw website. De theorie is: hoe meer links naar jouw website, hoe hoger je site scoort in zoekmachines. Echter, in de praktijk is dit meer genuanceerd en kan goede linkbuilding je SEO een enorme boost geven, maar kan gebrekkige linkbuilding je SEO evengoed verpesten. Kwalitatieve linkbuilding draagt in ieder geval voor een groot deel bij aan je positie in bijvoorbeeld Google. Daarom is het sterk aan te raden om linkbuilding uit te besteden aan een gespecialiseerd linkbuilding bureau zoals Kwalitiv.

Waar letten zoekmachines op bij linkbuilding?

Niet alleen het aantal backlinks telt, maar zeker ook de kwaliteit van die links. Is er een logisch verband te ontdekken tussen beide websites? Zijn ze bijvoorbeeld actief in dezelfde branche, of bieden ze vergelijkbare producten en/of diensten aan? Heeft de website überhaupt kwalitatief goede content, of is het een soort dummy-site met alleen linkjes? De autoriteit van websites speelt hierin een belangrijke rol. Tevens wordt gekeken of de links wel werken, geen foutmelding geven, en naar meer dan alleen de homepage verwijzen. En zoekmachines verwachten een natuurlijk een groei in het aantal backlinks over een langere periode.

Bij verkeerd gebruik van linkbuilding geeft Google bijvoorbeeld daadwerkelijk penalty’s. Die worden zelfs vrij regelmatig uitgedeeld. Vandaar dat het belangrijk is om goed na te denken over hoe je je backlinks realiseert, en dat je continu de kwaliteit van de andere websites monitort om te zien of jouw links nog werken en de websites netjes up-to-date zijn. Een kwalitatief goede website is immers niet statisch, maar voegt regelmatig updates en nieuws toe om actueel en relevant te blijven.

Hoe krijg ik andere websites zo ver om naar mij te linken?

Er zijn mogelijkheden om backlinks te kopen, maar de meest efficiënte oplossing voor de lange termijn is toch echt om te zorgen dat je inhoudelijk sterke content genereert waar anderen graag naar verwijzen. Voorbeelden zijn specifieke kennis aanbieden, regelmatig vakexperts aan het woord laten met nieuwe ontwikkelingen en innovaties, of zeer sterk zijn in opinievorming. Dergelijke zaken maken dat andere websites graag een link naar jouw site publiceren. Daarnaast kan je ook interne links in je website opnemen, maar dat vanzelfsprekend wel op een natuurlijke manier en dus niet te veel. Dat draagt niet alleen positief bij aan een betere navigeerbaarheid, maar is tevens een van linkbuilding die de vindbaarheid verbetert.