Het verschil tussen push en pull marketing

Online gebeurt er tegenwoordig veel meer dan vroeger. Daardoor is er in de marketing wereld ook veel veranderd en wordt er steeds vaker gekozen voor online marketing. Online marketing is het promoten van producten of diensten op het internet. Hiervan is het doel om producten en diensten te verkopen door de gebruikers van het internet te beïnvloeden.

Je kan voor jouw bedrijf verschillende doelen hebben op online gebied. Dit kan bijvoorbeeld zijn om je naamsbekendheid te vergroten, meer bezoekers te generen, conversie verhogen of om klantenloyaliteit te versterken.

Binnen de online marketing kunnen er verschillende strategieën worden ingezet. Een voorbeeld hiervan is “push & pull marketing’. Deze marketing strategieën bestonden al voordat online marketing opkwam en hebben beiden een andere functie.

Push marketing

Wanneer je gebruikt maakt van push marketing probeer je zoveel mogelijk mensen te bereiken. Hoe meer mensen je bereikt zal er altijd een bepaalt percentage mensen zijn die geïnteresseerd is in het product of dienst wat je aanbiedt. Bij Push marketing wordt de boodschap naar zo veel mogelijk mensen gestuurd waardoor je uiteindelijk altijd een aantal klanten zult bereiken.

Bij online push marketing kun je denken aan display campagnes, e-mail marketing en banners op websites die veel bezocht worden.

Pull marketing

Pull marketing hoeft niet persé effectiever te zijn dan push marketing. Wanneer je gebruikt maakt van pull marketing adverteer je met producten of diensten waar mensen al naar op zoek zijn en dus op dat moment een behoefte aan hebben. Vaak worden hiervoor zoekmachines gebruikt, omdat de potentiële klant ergens naar op zoek is. Hierdoor is zoekmachine optimalisatie (SEO) of zoekmachine advertentie (SEA) een goede manier om ervoor te zorgen dat je product/dienst bij de juiste klant terecht komt.

Wanneer je voor SEA kiest kies je er voor om een betaalde advertentie in een zoekmachine zoals Google te plaatsen komt jouw product/dienst voor een bepaalde periode boven aan in Google te staan. Hiervoor betaal je en is vaak van korte termijn, maar wanneer je voor SEO kiest stimuleer je dat jouw website organisch hoger in Google te zien is. Hiervoor schakel je vaak een online marketing bureau in. Het voordeel hiervan is dat jouw website voor een langere periode hoger in Google zichtbaar is en wat uiteindelijk meer potentiële klanten zal opleveren.

Benieuwd naar wat voor online marketing methoden er nog meer zijn? Kijk dans eens bij www.hellomarketing.nl