Linkbuilding: hoger in Google

Tegenwoordig hoor je niets anders meer dan aanbiedingen om je website hoger in Google te krijgen. Je wil je diensten en producten verkopen, dus heb je bezoekers nodig op je website. Maar die komen niet zomaar natuurlijk. Het is zoals een fysieke winkel, je moet reclame maken en wegwijzers plaatsen naar je winkel.

Het is als eerste stap van belang dat je website geoptimaliseerd is. Teksten met de juiste zoekwoordcombinaties kunnen er al voor zorgen dat je beter kan worden gevonden. Maar dat is nog niet alles. Als je je concurrenten wil domineren dan moet je aan linkbuilding doen. Dan worden er als het ware online wegwijzers naar je website geplaatst. Google pikt dit op en aanziet je website als ‘belangrijker’.

Het spreekt voor zich dat veel bezochte zoekwoord combinaties een hoge concurrentie hebben. Veel websites willen dan op de eerste pagina en zelfs op de eerste plek staan. Dat vergt heel wat inspanningen en een lange termijn visie. Het is op een druk bezochte combinatie onmogelijk om van vandaag op morgen op de eerste pagina te komen. Misschien met ‘black hat seo’ maar dat kunnen we niet aanraden. Eens Google dit opmerkt zal je website bestraft worden en niet meer in de zoekresultaten verschijnen. En dat wil je kost wat kost vermijden natuurlijk.

Ga daarom aan de slag met manieren die wel legaal zijn en waar je resultaat van ziet. Linkbuilding is dus een belangrijk onderdeel om je website te doen stijgen in zoekmachines. Iedereen richt zijn pijlen op Google, maar ook Bing en zelfs Youtube zijn tegenwoordig interessant genoeg om je posities te verbeteren.  Ook al  zit het overgrote deel van internet gebruikers met Google als standaard zoekmachine, de kleinere spelers op de markt zijn ook de moeite om in de gaten te houden.

Heb je geen idee op welke zoektermen je bezoekers zoeken, dan kan je daar onderzoek naar doen. Via bijvoorbeeld Google keyword planner zie je de exacte cijfers van zoekopdrachten naar specifieke keywords. Hoe groter het aantal, hoe interessanter, maar ook hoe meer concurrentie op die woorden. Focus je niet op één of twee combinaties, maar ga ook voor de zogenaamde ‘longtail’ keywords. Dit zijn vaak langere zinnen waar bezoekers ook op zoeken, doch in mindere mate. Maar alle kleintjes maken één groot dus op die manier behaal je toch ook weer resultaten.

Heb je hier zelf geen kaas van gegeten, dan kan je dit natuurlijk uitbesteden. Er zijn heel wat bedrijven die hierin gespecialiseerd zijn, maar ook een freelance webdesigner heeft vaak al voldoende kennis om je website hoger te krijgen in Google met linkbuilding. Als je dit werk wil uitbesteden, zorg dan dat je een freelancer hebt die daadwerkelijk resultaten kan behalen. Vraag enkele referenties websites die hij met linkbuilding heeft doen stijgen in de zoekmachines. Zo kan je zien of hij de juiste methode gebruikt en je geen loze beloftes krijgt.